
V Praze 7 jsou projekty, které vyvolávají mnoho diskuzí mezi občany. Mimo jiné je bohužel ovlivňuje mnoho proměnných okolností, které nejsou aktuálně známy. V současné době stačí připomenout, že není schválen metropolitní plán, nový stavební zákon, chybí i městský okruh, atd. To vše jsou věci, které zásadním způsobem ovlivňují stavby, aby se staly smysluplnými.
A tak se na Praze 7 vymýšlejí takové projekty, zvláště v dopravě, které občanům život spíše ztrpčují než ulehčují. Pod rouškou zájmu o cyklistiku se malují pruhy na silnicích, které prakticky cyklisté z bezpečnostních důvodů nevyužívají, zato se jimi prohánějí motocyklisté. Ti, kterým jsou určeny, jezdí vesele a beztrestně po chodnících. A co bezpečnost chodců, jimž by měly chodníky především sloužit?

Jízdní pruhy se leckde kvůli cyklotrasám zmenšují až na minimální hranici, a to rozhodně nepřispívá k bezpečnosti silničního provozu. Zářným příkladem je nyní silnice I. třídy Veletržní, kde v úseku od Janovského po Bubenské nábřeží, se z rovného pruhu stala serpentina. To je tedy na medaili. A tak není divu, že další připravované projekty v dopravě vzbuzují stále větší zájem občanů, zvláště pak kvůli nespokojenosti s parkováním. Vždyť na Praze 7 je vydáno o cca 2500 parkovacích karet více, než je míst. Projekty, jejichž příčinou parkovací stání ubývají, místo aby přibývala, jsou veřejností obzvlášť citlivě sledovány. Jeden příklad za všechny. Připravovaná rekonstrukce ulice Jankovcova. Jak zaznělo na ZMČ P7 dne 4. 9. 2023, tak v této ulici by mělo dojít ke změně příčného parkování na podélné, což znamená, že ubyde dalších cca 200 míst. Tak to není rozhodně dobrý nápad. A to v době, kdy roste neustále počet automobilů, ale zvyšuje se i doba hledání místa na parkování, zvláště ve večerních hodinách. Občané si tuto neoblíbenou činnost nazvali „Tour de Prague 7.“ Ale ta může být do budoucna ještě delší než ta jeji francouzská kolegyně. Ovšem bez cíle, kdy se člověku nepodaří místo na parkování vůbec najít. Dalším nesmyslem, jsou neustálé rekonstrukce a osazování bezproblémových míst sloupky a balisety. Zde bych zmínil údiv nad souhlasem památkářů, kteří jsou v jiných případech nekompromisní.

Otázka, jak bude vypadat Praha 7 v roce 2030 je zdánlivě jednoduchá. Ale myslím, že je to na materiál na delší časové údobí. Jedno je však jisté. Dle vize současného vedení radnice si vlastní auto snad ani nepořizujte.

Josef Neuberg, zastupitel městské části Praha 7.