Nedávno zemřel řecký hudební skladatel Vangelis, který se svými kompozicemi proslavil po celém světě. O tom, jak je všeobecně v muzice důležitý originální nápad, hovoříme v našem fejetonu Kouzelník z Vesmíru.

Nedávno zemřel řecký hudební skladatel Vangelis, který se svými kompozicemi proslavil po celém světě. O tom, jak je všeobecně v muzice důležitý originální nápad, hovoříme v našem fejetonu Kouzelník z Vesmíru.

Zajímavou muziku si člověk vždycky rád poslechne. Když si chce odpočinout a relaxovat, tak mu to zrovna v té chvíli příjde vhod. Co však na takovém hudebním dýchánku určitě ocení je kromě jiného i to, že tóny linoucí se k němu jsou nabity invencí a neobvyklými nápady, což dnešní populární hudbě mnohdy viditelně chybí. Hudebni […]

470

Zajímavou muziku si člověk vždycky rád poslechne. Když si chce odpočinout a relaxovat, tak mu to zrovna v té chvíli příjde vhod. Co však na takovém hudebním dýchánku určitě ocení je kromě jiného i to, že tóny linoucí se k němu jsou nabity invencí a neobvyklými nápady, což dnešní populární hudbě mnohdy viditelně chybí. Hudebni showbyznys produkuje spousty muziky, ale zrovna takovy žanr, který je výjimečný a který nás na první poslech zaujme, by měl být známkou toho, jak to dělat na úrovni, aniž by byly přebírány styly zvenku. Aby mohl někdo vytvořit to, čemu říkáme nadčasové unění, musí být nepochybně svůj. A pak už záleží na tom, jak ho posluchači příjmou. Obecně tu platí přísloví: Vsaď, vyhraješ snad

Takovym příkladem toho, kam by se muzika neměla ubírat, byly v naší zemi doby minulé, doby totality, kdy zde působili popoví skladatelé, kteří si mysleli, že když napodobí něco, co už někdo někdy vytvořil, tak jim to okamžitě zaručí komerční úspěch, což se však stalo jenom v některých případech, ale mnohdy si s tím vysloužili neúprosnou kritiku odborné veřejnosti. Z dnešního pohledu může být posuzováno jen to, že tím sledovali svoje finanční zisky, jestliže se ovšem o nějakém podnikání v hudbě dalo tenkrát vůbec hovořit.

Když vezmeme v úvahu skutečnost, že hudební byznys je totéž, jako bychom obchodovali s čímkoliv a že konečnym efektem by mělo být to, jak zhodnotit finanční prostředky, tak musíme uznat i fakt, že se jedná o výjimečné podnikání, a tak je to třeba i posuzovat, i když je tu rozhodujíci duchovní majetek každého jednotlivce. Ale je třeba též uznat i to, že smyslem každé výdělečné činnosti je prostě nápad. A i ten pramení z lidské duše, ať už se jedná o jakýkoliv obor. A hudba v tom není výjimkou.

Takovým člověkem, který byl po celý život svůj a jenž nedávno zemřel ve věku 79 let, byl řecký hudební skladatel Vangelis, pravým jménem Vangelis Evangelos Odysséas Papathanassíou. Narodil se v roce 1943 a po celý život se věnoval hudbě, s níž se proslavil po celém světě.

Uměleckou kariéru odstartoval jako klávesista u řeckého zpěváka Demise Roussose († 68). Když se tato kapela v roce 1972, kterou s ním založil rozpdla, tak spolu ještě nějaký čas spolupracovali, ale později se už vydal vlastni cestou, aby poté skládal výhradně vlastní skladby jako elektronický sólový umělec a skladatel filmové hudby. Získal Oscara za strhující ústřední melodie k filmu Chariots of Fire z roku 1981, ale hned následující rok zaujal Hollywood svou hudbou k filmové klasice Blade Runner. Mezi jeho další díla patří hudby k filmům The Bounty, Francesco, Bitter Moon, 1492: Conquest of Paradise a Alexander.

Jak uvedla řecká médla, Vangelis zemřel ve francouzské nemocnici při léčbě Covidu, a tím ukončil svoji uměleckou dráhu, která trvala přes pět desetiletí. Vědělo se o něm, že byl samotářský a zpravidla hudební samouk. Ale tím, že byl pokládán za klávesového kouzelníka a celoživotního experimentátora, který přešel od psychedelického rocku a synthu až k etnické hudbě a jazzu, se zapsal do dějin hudby jako originální autor, jehož je těžké napodobit.

Josef Machač

Další články

Slaboduché seriály, nic neříkající články, bažení po senzaci za každou cenu. Takový je obraz bulvárních televizí a různých drbavých plátků, pro které je slušnost nic neříkajícím pojmem. Ani ucta k zemřelým nedokáže jejich snažení zastavit. 118

Slaboduché seriály, nic neříkající články, bažení po senzaci za každou cenu. Takový je obraz bulvárních televizí a různých drbavých plátků, pro které je slušnost nic neříkajícím pojmem. Ani ucta k zemřelým nedokáže jejich snažení zastavit.

Přišel jsem domů a svíčku jsem dal právě do toho starobylého svícnu, který jsem po své babičce zdědil. Zapálil jsem ji a dlouho se díval do třepotajícího ohýnku na jejím knotu. Aby mně do toho nikdo nekecal, aby k tomu někdo netlachal slaboduché komentáře. Zaplať Pán Bůh, že moje babička nebyla celebritou. .

Přečíst článek
Lidé stále častěji vnímají chaos na Ministerstvu práce a sociálních věcí, protože se ukazuje, že tam jedna ruka neví, co dělá ta druhá. Všímají si i toho, jak funguje Česká pošta, která mohla být prosperujícím státním podnikem. Zatím jde všechno v těchto institucich od desíti k pěti. Bude tomu jinak? 235

Lidé stále častěji vnímají chaos na Ministerstvu práce a sociálních věcí, protože se ukazuje, že tam jedna ruka neví, co dělá ta druhá. Všímají si i toho, jak funguje Česká pošta, která mohla být prosperujícím státním podnikem. Zatím jde všechno v těchto institucich od desíti k pěti. Bude tomu jinak?

Ale na druhou stranu by si měl předseda vlády pan Fiala dávat na přešlapy svých koaličních partnerů větší pozor, protože i za jejich činy jako ministerský předseda zodpovědný prostě je. Kéž mu to vnukne inspiraci v tom smyslu, že každý silný stát, měl by mít i silnou a zodpovědnou sociální politiku. Měl by si ve své kuchyni dokonale zamést, ale dávat si i pozor na to, že by ho mohly před podzimem tyto jeho přívěsky snadno podrazit. Nebylo by to poprvé.

Přečíst článek
Nedávné parlamentní volby v Německu přinesly mnohá překvapení. Křesťanské strany je sice vyhrály, ale ne s takovým výsledkem, aby si zajistily pohodlnou většinu v parlamentu. Nad touto problematikou se zamýšlí J. F. Wanka ve svém fejetonu na týden Debakl. 231

Nedávné parlamentní volby v Německu přinesly mnohá překvapení. Křesťanské strany je sice vyhrály, ale ne s takovým výsledkem, aby si zajistily pohodlnou většinu v parlamentu. Nad touto problematikou se zamýšlí J. F. Wanka ve svém fejetonu na týden Debakl.

Frakce CDU-CSU nedostala v německých parlamentních volbách pohodlnou většinu v Bundestagu. Musí se tedy opět spoléhat na levicové socialisty. To se jí však může do budoucna vymstít, protože Alternativa pro Německo by mohla dosáhnout v těch příštích volbách takového výsledku, že už bez ní nebude možné složit budoucí vládu. Z toho plyne poučení. Je lépe svého politického soka usměrnit v koaliční vládě, než ho nechat neomezeně vládnout.

Přečíst článek

Líbí se vám naše práce?

Jsme nezávislý blog, který se snaží přinášet aktuální informace z Česka o vědě, politice a kultuře. Naše redakce funguje díky podpoře čtenářů, jako jste vy. Pokud se vám líbí, co děláme, můžete nás podpořit libovolným příspěvkem na účet:
246279785/0300 Číslo účtu zkopírováno.

Děkujeme za vaši podporu, která nám pomáhá zůstat nezávislí!

Neváhejte nás kontaktovat