Praha 1 má svoji zvonkohru a Praha 7 zase sloupkohru. Tak by se asi dalo s nadsázkou zareagovat, pokud bychom přemýšleli nad tím, proč se na území Prahy 7 instaluje neúměrné množství sloupků na vozovkách a chodnících. Zatímco prvně uvedenou památku obdivují miliony lidí, snaha vedení Prahy 7 vytvořit takovou památku za svého vládnutí má naprosto opačný efekt. A tak se mezi občany a řidiči ujímá nový pozdrav: „Ahoj, jak se máš? Špatně. Sloupek kam se podíváš.“ Jistě vtipné. Ale proč se tak vysoké množství sloupků vůbec instaluje? Prý kvůli bezpečnosti chodců. Tak se na to podívejme.
Kdo bydlí v Praze 7 více jak 12 let, nemohl si nevšimnout narůstajících opatření proti řidičům. I když byla nehodovost jedna z nejnižších v Praze, začaly pozvolné úpravy tramvajových zastávek, nových přechodů pro chodce, započalo se i s ubíráním parkovacích míst u křižovatek, a to všechno mělo jediný cíl: nerozlobit si občany. V roce 2024 vedení Prahy 7 využilo voleb do Evropského parlamentu a vyhlásilo anketu o variantním zvýšení parkovného. Aktuální částka za parkovné 1.200,- Kč za rok se měla zvýšit až na 10.000,-Kč za rok, a to bez jakékoliv záruky na místo pro parkování. Naštěstí většina občanů tento nápad nepodpořila. Zklamání vedení Prahy 7 Sobě bylo asi velké, a od té doby pokračují v dalších akcích znepříjemňujících život řidičům. Zásadně se zvýšil počet antiparkovacích sloupků na místech, kde to není ani nutné, a zároveň začaly přibývat i přímo ve vozovkách. Další novinkou je zřizování „zásobovacích“ míst v parkovací zóně. Často se setkáváme také se záborem pro filmaře, a výsledkem všech těchto opatření je stále méně parkovacích míst pro rezidenty.
Za vedení Prahy 7 Sobě se všude, kde to bylo možné a kde to ani nebylo nutné, namalovaly přechody pro chodce, a zároveň s tím se samozřejmě ubrala také parkovací místa. Vedle nich se zákonitě musely namalovat příčné bílé pruhy, na kterých se nesmí parkovat ani stát. Ale co se stalo? Místo parkovacích míst pro automobily se na nich objevily motocykly, elektrokoloběžky a kola. To podle vedení Prahy 7 Sobě zřejmě ve výhledu nebrání! A nadšeni nejsou ani naši nevidomí spoluobčané, protože sloupky se osazují přesně doprostřed přechodů. Takže vlastně ano, bezpečnost se zlepšuje, protože do nich občan narazí a vozidla před nimi zastaví.
Radost nemají z těchto omezujících sloupků ani řidiči integrovaného záchranného systému, a to jde často o životy lidí. Za klub ODS bychom rozhodně přistoupili k revizi osazených sloupků, se snahou jejich počet zásadně snížit. Dle našeho názoru a hlavně občanů, je velká část sloupků naprosto zbytečně umístěna. A jak nově využívají bezpečnost přechodů cyklisté? Ti v klidu jezdí po chodnících a využívají tak i přechody pro chodce, nehledě na to, že kolaře ani nenapadne se rozhlédnout, jestli je před přechodem nějaké vozidlo, protože se sluchátky na uších a mobilem v ruce se provoz sledovat prostě nedá. Obzvlášť, když se sloupky instalují bez problému o 1 – 2 m do vozovky, aby se zřejmě co nejvíce ztížil průjezd např. vozidel záchranného integrovaného systému, které přijíždějí k požárům, atd. Po třech volebních obdobích, kdy dávali občané důvěru Praze 7 Sobě, ztratilo vedení radnice naprostou soudnost v oblasti dopravy. Tak uvidíme, jak se s tím radniční politická reprezentace na Sedmičce v budoucnosti vyrovná.
Josef Neuberg